Brynejenta i Uniten

A blog about my EF High School Year in Wright City, Missouri.

Sunday, January 08, 2006

2005


Birth and destruction
Originally uploaded by Paul Watson.

(Forsinket) Årskavalkade 2005

Noen av høydepunktene i 2005
• Tsunami pengeinnsamlinger
• Undergrunnsbombene i London
• Live Aid
• Pave Johannes Paul II døde
• Stortingsvalg
• Ine reiste til USA
• Wildcat Pride Marching band ble State Champions
• Hurricane Katrina
• Michael Jackson rettsaken
Andre ting som skjedde:
• Vinmonopol saken
• Tine og Synnøve saken
• Ny Oslo-biskop
• Charles og Camilla gifter seg
• Norge 100 årsdag
• Gaza saken
• Jordskjelv i Pakistan
• Opptøyer i Frankrike
• Ny prins blir fødte

Selvsagt er noen av disse tingene mer lokale enn andre, men de har likevell betydning for mitt (og familien min, tror jeg) sitt 2005.

Året startet jo med katastrofen i Aisa, tsunamien. Men den skjedde egentlig i 2004, selv om vi merket mye til den i begynnelsen av 2005. Vi samlet inn penger, noen av oss kjøpte også de berømte plastikk armbåndene som Lance Armstrong startet året før (Live Strong het hans, mens tsunami armbåndene sa Asia on my mind).
Så skjedde enda en katastrofe; terrorbombene på Londons undergrund, der flere ble drept og skadet. Vi hørte om det på TV i flere uker etterpå, og så tragiske bilder fra inne i tunellene.
Så kom gleden tilbake i England da Live Aid ble holdt. Musikere fra hele verden holdt konserter rundt på hele kloden, til inntekt for de fattige i Afrika, i håp om å slette gjelden deres. Jeg så ikke hele konserten, men mitt høydepunkt var definitivt da Green Day spillte i Berlin. Jeg hadde jo håpet at Bruce Springsteen skulle spille, siden han spillte på den konserten de hadde i 1985, men han var desverre opptatt.
Så døde jo paven da. Han var jo gammel, og hadde slitt med helsa i flere år, men det var trist da han døde. Selv om jeg ikke er spesielt kristen eller katolsk, så har jo også jeg lagt merke til hans innvirkning på verden. Han var en av de mer liberalske pavene, og tok godt vare på sine medfølgere. Jeg ble skuffet da den nye paven ble valgt, og en av de første uttalelsene jeg hørte fra ham var da han påstod at the Beatles var djeveldyrkere, og at AC/DC betydde Anti Christ, Death of Christ. Jeg fant også ut at han var medlem av Hitler Jugend. Men jaja, han er jo ikke min leder.
Stortingsvalget hadde jeg jo ikke så mye med å gjøre, siden jeg ikke var hjemme, og ikke er gammel nok til å stemme.
Så reiste jeg jo til Amerika den 15. jui (tror jeg). Først reiste jeg til Boston på leir, så reiste jeg til vertsfamilien i slutten av juli. Det har vært en lærerik opplevelse så langt, men en masse nye erfaringer. Blant annet da korpset jeg for øyeblikket spiller i ble State Champions, noe jeg er stolt av å være en del av.
Så, ikke så veldig langt fra der jeg bor for øyeblikket, skjedde den store Katrina katastrofen. Vi hørte om det på TV, og så forferdelige bilder av vann, og forlatte folk. Elever fra skolen min reiste til New Orleans og hjelpe ofrene, og vi hørte skrekkhistorier fra dem. Vi samlet inn penger, og alle snakket om det på skolen. Heldigvis så kjenner jeg ingen i New Orleans, og vi ble ikke rammet.
Oktober kom, og minnene om Jan Arves død kom tilbake. Jeg husker det som om det var i går, alle detaljene om den dagen Heidi kom inn i tysken og sa til meg at Jan Arve hadde skutt seg selv. Det gjør enda vondt, men vi må bare leve videre, med Jan Arve i minnene våre, for han vil aldri bli glemt.
Michael Jackson rettsaken kunne jeg egentlig ikke brydd meg mindre om, men jeg fikk med meg at han er ”uskyldig”. Yeah right.
Ellers så gikk året ganske greit for seg, syns jeg. Det skjedde ikke så masse. Men allerede denne uken, første uken i det nye året, skjer en tragedie på Bryne, der jeg hører hjemme. Tjemsland, eller Tjemsi som vi alle kaller det, brannt ned i natt. Helt siden min første syttende mai (tror jeg) har jeg kjøpt softis, snop og leker på Tjemsi. Jeg husker mange gode iser derifra, ja. Det kommer ikke til å bli helt det samme uten Tjemsi, men forhåpentligvis så bygger de det opp igjen.

Jess, da var mitt 2005 over. Er det noe jeg har glemt (ganske sikkert), så si ifra.

5 Comments:

At 11:49 PM , Anonymous Anonymous said...

wow... d va så langt eg ikkje gadd å begynna å lesa d eigång

 
At 9:14 PM , Anonymous Anonymous said...

Yo ho! God Jul å Godt nyttår meget forsinka frå meg..... Jaaa, det va galtrist med tjemsland. Det va skummelt å fascineranes å sjå på. Håbe du kose dg borti statene =) nuss

 
At 1:37 AM , Anonymous Anonymous said...

Kaja: Thanks...
Chickenplace: Thanks Line! Va du aa saag paa?

 
At 11:01 AM , Anonymous Anonymous said...

What a great site » »

 
At 9:39 AM , Anonymous Anonymous said...

This is very interesting site... Samochody uywane saab http://www.penisenlargement4.info/who-invented-the-first-penis-enlarger.html reviews for the g2ggear portable dvd player Us patent data base does it long take wellbutrin work xl jumbo strap on penis jan marini cosmetics at discount Texas merchant card services beneficios clomid brust vergrert sich durch yasmin Online car insurance quote ireland William williams the eyeglasses Home based business merchant account country planet Buy b botox b 2006 winter olimpics games live dvd player program pdas yakumo Download free cisco networking academy ccsp

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home